Friday, June 23, 2017

Erich Fromm (1900 - 1980)




















Съществуват безсъзнателни ценности, които пряко мотивират личността. Има сблъсък между съзнателни и неефективни от една страна и несъзнателни и ефективни от друга, което води до “бъркотия вътре в личността”.

Oт края на Средновековието в Европа и САЩ личността пълноценно израства. Тя укрепва и се развива в умствено и емоционално отношение, участва в културния процес, но проблемът е, че липсват възможности за позитивна проява на индивидуалността, което води до бягство от свободата.

Cоциалния характер от една страна се формира от социално-икономическата структура на обществото, а от друга от природата на човека, която “моделира социалните условия, в които живее”. За човешката природа е характерно потребността от щастие, хармония, любов и свобода. Ако се пречи на тяхното постигане възникват душевни реакции, които са стремеж за създаване на условия за тяхното реализиране.

Човешкият живот е белязан от нуждата от избор между регреса и прогреса. Завръщането назад е болезнено и води след себе си лоши последствия, пътят напред също е белязан с болка и съмнение, които обаче намаляват постепенно. Тази полярност определя всички човешки стремежи освен физиологическите потребности.

Любовта е обединение с някого или нещо извън самия себе си в условията на запазване на собствената отделеност и цялостност.

Чрез творчеството човек се издига над безсилието и пасивността.
Разрушението е “алтернатива” на творчеството. Първото води до страдание, второто до щастие.

Човек трябва да се почувства като част от човечеството и да чувства всички хора като свои братя. Национализмът е форма на кръвосмешение, идолопоклонничество и лудост.

Той притежава съзнание и има нужда от идентичност за разлика от животното. Има въображение и разум и трябва да взима собствени решения, тъй като е отделен от природата. Човек възприема себе си като отделна личност и има нужда да разпознава себе си като субект на действията.

Човек се нуждае от система за ориентация, която съществува на две равнища: “първата и най-фундаменталана потребност от ориентация е самата нужда от някаква система на ориентация, независимо дали е истинна или измамна”.


Kолкото и неразумна или безнравствена да е определена постъпка, човек непреодолимо се стреми да я рационализира, т.е. да докаже на себе си и на другите, че тази постъпка е определена от разума, от здравия смисъл или поне от общоприетия морал.